El contingut
ha de ser més complexe, amb més alt nivell d’abstracció, amb un ritme més ràpid
i menys repetitiu. S’ha de relacionar amb problemes de la vida real.
Vies d’acció
suggerides:
Abstracció. Principal focus d’atenció en els
conceptes i generalitzacions a totes les àrees.
Complexitat: idees amb quantitat i complexitat
de conceptes implicats i amb diferents disciplines implicades.
Varietat: Inclusió d’idees i àrees de contingut
no impartides en el pla d’estudis regular.
Organització i economia: L’economia requereix organització en el contingut en torn a
conceptes o idees clau per a facilitar la transferència de l’aprenentatge, la
memòria, la comprensió i generalització a conceptes abstractes.
Modificació de l’ambient d’aprenentatge
La distribució
física i el clima psicològic en el que l’aprenentatge ha de tenir lloc.
a) Centrat en l’estudiant en lloc de en
el professor. El professor guia, observa, orienta, respecte i avalua el treball
de l’alumne.
b) Independència en lloc de dependència.
Fomentar la iniciativa de l’alumne i la resolució dels seus propis problemes.
c) Obert en lloc de tancat. L’ambient
físic ha de ser obert, com una invitació a que entrin persones, materials,
llibres i equips. L’ambient psicològic ha de permetre discussions
exploratòries, valoració d’idees noves, etc.
d) Alta mobilitat en lloc de baixa mobilitat.
L’ambient ha de permetre moviments dins i fora de l’aula, diferents maneres d’agrupar
els alumnes, accés a diferents ambients, materials i equips.
ORIENTACIONS PER AL PROFESSORAT
- Veure què és el que ja saben.
- Manifestar als alumnes el reconeixement dels conceptes que ja dominen
- No fer-los repetir materials simplement perquè estan en el manual del curs.
- Oferir-los activitats alternatives estimulants si dominen els treballs normals del curs.
- Descubrir quins són els seus interessos i enfocar el seu treball al voltant d'aquests. No significa que s'ignorin les debilitats que han de compensar sinó recolçar-se en els aspectes positius.
- Permetre certa flexibilitat amb el temps que els sobre.
- Confiar en ells i la forma no tradicional d'aprendre.
- Apassionar-los amb diferents opcions.
- Donar-los totes les oportunitats per tal que fixin les seves pròpies metes i evaluïn el seu propi treball.
Estratègies facilitadores de l'aprenentatge autònom
- Plantejar i preveure diferents ritmes d'aprenentatge i control. Per exemple la tècnica "el més difícil primer" de Winebrenner (1992). Consisteix en posar blocs d'activitats que han de començar-se de les més difícils a les més fàcils. Els alumnes que realitzin correctament les més difícils, no hauran de realitzar les més fàcils i disposaran de més temps lliure, amb dues condicions: no molestaran a ningú i no cridaran l'atenció sobre ells mateixos. Tampoc podran escollir les directament les activitats difícils aquells que hagin realitzat incorrectament el 20% dels exercicis seleccionats. Al principi escullen l'opció molts alumnes però mica en mica es van autoseleccionant.
- Treball en petits grups, consulta interindividual, tutoria entre iguals. Un exemple d'aquest treball seria el treball cooperatiu.
- Tècniques de questionament que incloguin diferents nivells i tipus de pensament. Es tractaria d'entrenar i ensenyar el maneig d'estratègies d'entrenament de la memòria, pensament relacional, pensament productiu i pensament crític. Exemple:
Tipus de coneixementQüestions clauConeixementQuè va desencadenar....ConvergentPer què....DivergentQuè hauria passat si...EvaluacióSegons la teva opinió, quins....
- Treballar les tècniques de resolució de problemes. Es tracta de fer servir pautes metodològiques directives, que si bé no garantitzen la solució correcta, la fan més probable. Ex:
Esquema per a la solució creativa de problemes1. Trobar els fets recollint informació per definir el problema. S’ha d’ensenyar a que es preguntin: qui? a on? quan? per què? Sorgeix el problema.2. Identificar el problema analitzant les àrees confuses per localitzar-lo, aïllar-lo i atacar-lo. Preguntes tipus De quina manera podria jo...? recollir informació.4. Trobar la solució contrastant les solucions potencials amb criteris definits. Definir aquests criteris, avaluar-les i provar-les. Escollir-ne una.5. Acceptar la solució desenvolupant un pla d’acció per a la solució escollida. Preparar per a l’acceptació de la solució.
5. Indagació, interrogació, investigació, descubriment, experimentació, simulació, etc. Són estratègies de treball que atrauen als més capaços. Es tracta d'entrenar-los perquè aprenguin a investigar amb els mètodes i tècniques apropiades a les àrees de coneixement.
Font:
Carmen Jiménez Fernández. "Diagnóstico y educación de los más capaces"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada