Estem parlant d'una competència metodològica de tipus transversal que es particularitza en cadascuna de les àrees. Pretén que els alumnes siguin hàbils en l'ús de les tecnologies de la informació i comunicació per informar-se, aprendre i comunicar-se.
A l'hora de desenvolupar aquesta competència ens trobem amb factors personals (estils d'aprenentatge) i socioculturals que poden determinar la manera de processar i accedir a la informació. Cal ser sensibles a la diversitat de maneres de fer i entendre aquesta diversitat com a una eficaç eina d'aprenentatge.
Com es desenvolupa aquesta competència?
. Cerca, captació, selecció, registre i processament de la informació.
. Ús de tècniques i estretègies diverses segons la font i els suports que s'utilitzen (oral, imprès, audiovisual, digital).
Què requereix?
. Domini de llenguatges específics bàsics (textual, icònic, visual, gràfic i sonor).
. Pautes per decodificar i transferir.
. Aplicació en situacions i contextos el coneixement de diferents tipus d'informació.
. Domini de destreses relacionades amb el raonament per transformar la informació en coneixement.
. Comunicació de la informació i el coneixement adquirits emprant, de manera creativa, recursos expressius.
. Ús reflexiu i competent d'aquestes tecnologies.
. Ús de les TIC com a eina en l'ús de models de processos: matemàtics, físics, socials, econòmics o artístics.
- Processar i gestionar adequadament informació abundant i complexe.
- Resoldre problemes reals.
- Prendre decisions.
- Treballs en entorns col.laboratius per participar en comunitats d'aprenentatge formals i
- informals.
- Generar produccions responsables i creatives.
. Mobilització d'estratègies d'ús davant els canvis de programari i maquinari que van sorgint.
. Ús habitual de recursos tecnologics disponibles per resoldre situacions reals (d'aprenentatge, de treball, d'oci...) de manera eficient.
. Ús de diferents tipus de processos de comprensió i estratègies variades.
Resumint...
El tractament de la informació i la competència digital implica:
- Desenvolupar metodologies de treball que afavoreixin que els nois i les noies puguin esdevenir persones autònomes, eficaces, responsables, crítiques i reflexives en la selecció, tractament i ús de la informació i les seves fonts, en diferents suports i tecnologies.
- Potenciar les actituds crítiques i reflexives en la valoració de la informació disponible, contrastant-la quan calgui, i respectar els normes de conducta acordades socialment per regular l'ús de la informació.
Decret 143/2007, de 26 juny pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'ESO.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada